چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

ترجمه - امیررضا نوری زاده: سمینار هفته گذشته در ساختمان اصلی استودیو سونی چیزی بود که مدیران استودیوهای فیلمسازی نمی‌توانستند ازآن چشم پوشی کنند.

چهره‌های سرشناسی چون مایکل لینتون- مدیر استودیو سونی-  امی پاسکال - معاون او- جان لشر -مدیر استودیو پارامونت- و مدیران بازار یابی استودیو پارامونت از سراسر جهان همگی به دوریک میز نشستند؛  دلیل حضور آنها چه می‌توانست باشدو اصلا موضوع این کنفرانس پر طرفدار چه بود؟

دستور کار این جلسه رسیدن به شیوه‌ای مؤثر برای عرضه فیلمی بود که قرار است 2سال بعد اکران شود و قهرمان آن کسی نیست به‌جز تن تن پسر گزارشگرو قهرمان سری کتاب‌های کمیک هرژه.

فیلم ماجراهای تن تن:اسرار اسب شاخدار نام دارد وکاری سه بعدی به‌کارگردانی استیون اسپیلبرگ و تهیه‌کنندگی پیتر جکسون نیوزلندی و خالق سری فیلم‌های ارباب‌حلقه‌هاست. این فیلم 200 میلیون دلاری قرار است یکی از بزرگ‌ترین پدیده‌های اکران سال 2011 باشد و نخستین فیلم از یک سه‌گانه جدید سینمایی اسپیلبرگ است.

اما با وجود حضور اسپیلبرگ و جکسون هنوز 2 استودیو تولید‌کننده فیلم، نگرانی‌های متعددی از بابت بازاریابی فیلم دارند و دلیل آن هم بسیار ساده است؛ تن تن برخلاف سایر نقاط جهان در آمریکا شخصیتی محبوب نیست.اما 2 استودیو سونی و پارامونت تنها استودیوهایی نیستند که استراتژی تازه اقتباس از آثارکلاسیک کودکان را دنبال می‌کنند.

سایرین هم بیکار ننشسته و پروژه‌های دیگری را کلید زده‌اند. یوگی خرسه، The smurfs، کماندو تنها و نسخه غیرکارتونی از انیمیشن آوتار که توسط نایت شیامالان کارگردانی خواهد شد. در کنار اینها چند فیلم از آثار کلاسیک کودکان نیز آماده اکران می‌شوند که از آن جمله می‌توان به هابیت از تالکین‌ یا پرسی جکسون و المپین‌ها از ریک ریوردان اشاره کرد.

اما رویکرد استودیوها به این بازار چه دلیلی می‌تواند داشته باشد ؟مهم‌ترین انگیزه، پر کردن خلأیی است که از سال 2011با اکران قسمت هشتم هری پاتر در برنامه اکران سینماهای جهان ایجاد خواهد شد.هری پاتر دومین سری فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان است و 5 فیلم نخست این سری در جهان 4/4 میلیارد دلار فروش داشته و میلیاردها دلار دیگر از فروش محصولات جانبی این سری فیلم نصیب استودیو وارنر شده است.

از سوی دیگر با توجه به دوران رکود اقتصادی، استودیوها که به‌شدت از ریسک‌های بزرگ مالی گریزان هستند، سعی دارند تا با تکیه بر محبوبیت و شهرت این داستان‌ها استراتژی تازه‌ای در اکران برای خود در نظر بگیرند و می‌توان گفت فیلم‌های خانوادگی به‌مراتب ریسک کمتری با توجه به هزینه‌های بالا نسبت به فیلم‌هایی دارند که برای مخاطبان نوجوان ساخته می‌شوند و در عین حال شناخته شده بودن قهرمان این چنین فیلم‌هایی سبب می‌شود تا هزینه کمتری برای تبلیغات به استودیوها تحمیل شود.

آلن هورن- مدیر استودیو وارنر- که امتیاز هری پاتر را در اختیار دارد، معتقد است در اکثر کشورهای دنیا علاقه فراوانی به شخصیت‌های کلاسیک کودکان وجود دارد و این علاقه دارای محدودیت سنی نیست.وارنر در کنار پیکسار –تولید‌کننده انیمیشن‌های پر فروشی چون داستان اسباب بازی و خارق‌العاده‌ها – نشان داده‌اند تولید فیلم‌های خانوادگی تنها محدود به استودیو دیزنی نیست و با انیمیشن و فیلم‌های خانوادگی می‌توان هر کسی را به سینما کشاند.اما هر چقدر رکود اقتصادی دست استودیوها را برای ساخت پروژه‌های بلند پروازانه بسته است، استقبال از سینماها را باعث شده چرا که سینما در شرایط بد اقتصادی یکی از ارزانترین ابزار سرگرمی برای خانواده‌ها محسوب می‌شود.

الیزابت کابلر از استودیو فاکس در این رابطه می‌گوید:با شرایط بد بازار جهانی حضور تمامی اعضای خانواده در یک تفریح دسته جمعی در سالن سینما یک امتیاز بزرگ است.این روند نشان می‌دهد که چرا باید استودیوها به اقتباس‌های ادبی از آثار کلاسیک خانوادگی روی بیاورند و به‌دنبال خلق هری پاتری دیگر، لااقل روی پرده سینما باشند.

ولی به هر حال داستان‌های کلاسیک هم مشکلات خود را دارند و عرضه فیلمی که بتواند تمامی رده‌های سنی خانواده را راضی از سالن سینما بیرون بفرستد، کاری مشکل است. مت‌تولماچ - مدیر بخش بازار یابی استودیو کلمبیا پیکچرز- تاکید می‌کند که باید اعتماد خانواده نسبت به این فیلم‌ها جلب شود و آنها بایستی مطمئن باشند که از تماشای فیلم در کنار فرزندانشان پشیمان نمی‌شوند.

این شاید مهم‌ترین نکته درساخت فیلم‌های خانوادگی محسوب شود. این موضوع در زمان ساخت فیلمی چون  « نارنیا: شیر، جادوگر و کمدلباس» کاملا جدی بود و استودیو والت دیزنی نگران بود که جلوه‌های ویژه فیلم به یک اندازه برای بزرگسالان و نوجوانان جذاب باشد.این مشکل در زمان اکران فیلم دوم از این سری جدی‌تر شد و برخی از منتقدین اشاره داشتند که فیلم شاهزاده کاسپین داستانی قدیمی دارد و در آن بیش از شخصیت‌های انسانی به شخصیت‌های نارنیایی پرداخته شده است.

این موضوع در فروش بین‌المللی فیلم هم منعکس بود و قسمت دوم تنها 420 میلیون دلار در جهان فروش داشت در حالی که قسمت اول بیش از 745 میلیون دلار فروخته بود.اما اشتباهات در این ژانر هم می‌توانند پر هزینه و حتی برای استودیوها کوچک مرگبار باشند.از جمله شکست‌های چشمگیر استودیوها می‌توان به ماجراهای اسپایدر ویک، سری اتفاقات ناگوار لمونی اسنیکت و نسخه سینمایی 180 میلیون دلاری ازداستان مشهور فیلیپ پولمن –قطب نمایی طلایی- اشاره کرد.

این رویکرد استودیویی باعث شده تا در آخرین تحول برای فیلم تن تن در این جلسه ویژه تصمیم گرفته شود که فیلم تن تن ابتدا در اروپا که بیشترین طرفداران قهرمان کتاب‌های هرژه در آنجا زندگی می‌کنند به اکران درآید و در ماه‌های آینده در سایر قاره‌های جهان روی پرده رود و در نهایت در 23 دسامبر در آمریکا اکران شود.جمی بل،  هنرپیشه انگلیسی نقش تن تن و دانیل کریگ نقش رد راکهام بدذات را ایفا خواهند کرد.

نیویورک تایمز /25 می‌

کد خبر 82774

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز